Het vetpercentage meten

Er zijn verschillende methoden om het vetpercentage te meten. Er zijn zelfs weegschalen die deze functie (impedantiemeter) tegenwoordig hebben. De meest traditionele en nog steeds nauwkeurigste methode is de huidplooimeting. Hierbij wordt met een tang op een viertal plekken de dikte van de huidplooi in milimeters gemeten: bij de biceps (voorkant midden bovenarm), triceps (achterkant midden bovenarm), subscapulaire plooi (onder het schouderblad) en de supra-iliacale plooi (boven het bovenbeen). Hierna kan een schatting worden gemaakt van het vetpercentage van het lichaam met behulp van de tabel van Durnin en Womersley.

De huidplooimethode is niet geschikt voor iedereen. Er wordt bij de huidplooimeting aangenomen dat het vet gelijkmatig over het lichaam is verdeeld. Dit hoeft niet bij iedereen zo te zijn. Soms zit er meer vet in het onderlichaam dan het bovenlichaam terwijl de punten alleen bij het bovenlichaam worden gemeten. Ook bij ouderen kan het ineffectief zijn, omdat hun spieren op late leeftijd verzakt kunnen zijn.

De huidplooimeter wordt veelal verkocht voor prijzen tussen de 10 en 50 euro. Bij een professionele tang met veel functies en een hele nauwkeurige meting kan de prijs wel oplopen tot 300 euro.

Comments { 0 }

Gezond uit eten

Het is al moeilijk genoeg om je te houden aan een dieet. Dit wordt veel mensen nog moeilijker gemaakt als u voor het zoveelste etentje deze week wordt uitgenodigd. Laten we eerlijk zijn, als u besluit uit eten te gaan, blijft dit niet bij een maaltijdsalade. Wijntjes worden afgewisseld met soms wel 3 gangen en daar mag koffie en een toetje natuurlijk niet aan ontbreken. Heel lekker, maar u wilt de volgende dag niet teleurgesteld worden als al die kilo’s die u er met pijn en moeite af heeft gewerkt weer terug zijn gegroeid. Wij beschrijven voor u 5 tips om uit eten gaan te combineren met het volgen van uw dieet.

Rustig aan met de sausjes
Sausjes, dressings en dipjes zijn heel lekker, maar zijn ook bronnen van een hoop calorieën. Veel sausjes zijn gevuld met olie, zure room, suiker, boter of een combinatie hiervan. Dit zit vol vet en doet uw taille dus geen goed. Gooi geen enorme hoeveelheden saus op uw gerecht en hou het bij een theelepeltje of twee. Als vervanging kunt u gebruik maken van salsa’s met fruit of groente als basis.

Een van de vele gangen overslaan
Veel restaurants zijn geneigd om maaltijden in grote porties aan te bieden. Ook eet u vaak meer gangen dan normaal in een restaurant. Een bordje met groente, vlees en aardappelen wordt bij uiteten al snel een voor-, hoofd- en nagerecht. Sla dus het voorgerecht een keertje over en vervang uw dessert door een kopje koffie om de schade te beperken. Overigens zijn maaltijden met een hoop groenten natuurlijk altijd goed zolang ze niet weken in de olie of boter.

Chinees, een goed idee!
Dit lijkt misschien raar, omdat veel Chinese gerechten bestaan uit gefrituurd vlees, gezoete sausen en dumplings. In feite zijn er ook heel veel Chinese gerechten beschikbaar die bijzonder goed zijn als u op dieet bent. Denk hierbij aan gestoomde groenten (groente stomen houdt de vitaminen er goed in) en lichte soepen.

Frans en Indiaas
De Franse en Indiase cuisine zij heel lekker en lijken op het eerste gezicht licht, maar ze bevatten veel calorieën. Dit komt, omdat de sausen vaak een romige basis hebben waarbij boter of crème is gebruikt en veel vlees lekker mals wordt gemaakt door de toevoeging van veel vet. In de Indiase keuken komt dit terug in het veelvuldig gebruik van kokosmelk en olie.

Uw eigen gerecht customizen
Als u een gerecht ziet dat u ontzettend lekker lijkt, maar het barst van de calorieën is het altijd te overleggen met de ober. De klant is koning en u kunt met de ober overleggen of er een mogelijkheid is om uw gerecht zodanig aan te passen dat het past in de standaarden van uw dieet.

Comments { 0 }

Algemene informatie over lichaamsvet

Het vetpercentage in het lichaam is simpelweg dat percentage van uw lichaam dat bestaat uit vet. De hoeveelheid vet in uw lichaam kan bepalend zijn voor uw gezondheid of toestand van uw lichaam. Hoewel het vet vaak het eerste is waar mensen bij het sporten van af willen, vervult het ook een paar belangrijke functies. Het zorgt namelijk voor het reguleren van de temperatuur van het lichaam, slaat energie op in het lichaam en functioneert als een stootkussen tegen klappen van buitenaf om de organen te beschermen.

Een teveel aan lichaamsvet heeft een negatieve invloed op het lichaam. Het kan problemen veroorzaken zoals een hoge bloeddruk of diabetes. Een te weinig aan vet kan echter ook voor negatieve effecten zorgen. De bovengenoemde functies kunnen namelijk niet naar behoren worden vervuld. De organen worden door te weinig vet beschermd waardoor beschadiging sneller optreedt. Ook is er een te weinig aan energie dat ervoor zorgt dat uw dagelijkse bezigheden vermoeiender zijn dan normaal. Tot slot hebben mensen met heel weinig lichaamsvet het vaker koud, omdat de lichaamstemperatuur door het vet niet goed kan worden geregeld.

Het lichaamsvet wordt opgedeeld in twee soorten. Het viscerale vet ligt rondom de interne organen en beschermt ze. Een teveel aan visceraal vet zorgt voor aandoeningen zoals een hoge bloeddruk, een teveel aan cholestrol en diabetes. Dit wordt veroorzaakt door een afnemende effectiviteit van de stof insuline in het lichaam dat verantwoordelijk is voor het transport van energie in de cellen. Het viscerale vet moet een acceptabele hoeveelheid hebben om deze aandoeningen te voorkomen.
De andere soort heet het subcutane vet. Dit is het vet dat zich vlak onder de huid bevindt. Het komt voor bij de maag, bovnarmen, heupen en dijen. Dit is het soort vet dat oneffenheden in het lichaam kan veroorzaken zoals een grote buik of billen. Een toename van dit vet leidt niet direct tot meer ziekten hoewel het wel een toenemende druk op het hart kan veroorzaken.

Comments { 0 }

Vetpercentage verlagen zonder gewichtsverlies

Het lijkt misschien onmogelijk om je vetpercentage te verlagen zonder gewicht te verliezen, maar toch is het mogelijk. Belangrijk is het eten van de juiste voedingsmiddelen, de timing waarop je je maaltijden tot je neemt en het doen van de juiste oefeningen. Let hierbij op dat je niet al te veel calorieën ontwijkt. Deze heb je immers nodig voor je sportprestaties die moeten leiden tot groeiende spieren. Hieronder beschreven staan een aantal tips om je vetpercentage te verlagen zonder gewicht te verliezen.

Krachttraining
Krachttraining helpt de opbouw van spieren en zorgt ervoor dat er zelfs na de training als de sporter rust nog calorieën worden verbrand. Hierbij wordt aangeraden 85 procent van het gewicht dat je aan kan te tillen. Begin hierbij met 3 sets en werk jezelf naar de 5 of 6 sets per training.

Eet genoeg calorieën
Als je de verbrande calorieën niet aanvult, zal je gewicht afnemen. Neem dus genoeg calorieën tot je om je gewicht te behouden ondanks de trainingen.

Pas je eetschema aan
Eet meer voedingsstoffen als eiwitten, omega-3 en omega-6. Producten rijk aan deze stoffen zijn mager vlees, vis, gevogelte, magere zuivelproducten, eieren, bonen en noten. Van supplementen kunnen ook gebruik worden gemaakt. Denk hierbij aan energierepen of eiwitshakes.
Ook de tijd waarop je je maaltijden tot je neemt zijn belangrijk. Eet elke drie uur iets. Ontbijt en het eten voor een workout zijn erg belangrijk. Hou er hierbij rekening mee dat het ongeveer 30 minuten kost voor je lichaam om de verkregen aminozuren uit eiwit op te nemen in de spieren.

Interval training
Een langdurige training op de cardio kan voor dit doel het beste vervangen worden door intervaltraining. Bij intervaltraining wordt lichaamsvet effectiever verbrand.

Drink genoeg water
Drink water voor, na en gedurende de workout. Voor de workout is water benodigd om de sportprestaties hoog te houden. Dit moet tijdens de workout in stand worden gehouden en na de workout moet men verloren vocht door het zweten vervangen.

Comments { 0 }

Vetpercentage verlagen voor vrouwen

Vrouwen die hun vetpercentage verlagen doen dit over het algemeen door veel minder te gaan eten. Dat lijkt een effectieve methode aangezien het zo mogelijk is af te vallen, maar schijn bedriegt. De vrouwen die op die manier afvallen bereiken weliswaar hun gewenste gewicht, maar doen dat door te verliezen aan spiermassa. Dat betekent dat nieuwe calorieën minder snel verbrand zullen worden en de pondjes er zo weer aan vliegen. In plaats daarvan is het voor vrouwen beter om het vetpercentage te verlagen door meer te gaan bewegen.

Blijvend je vetpercentage verlagen

Vrouwen die hun vetpercentage verlagen zitten over het algemeen ruim boven de gezonde 25 – 30%. Mannen hebben altijd een langer vetpercentage. Om daar wat aan te doen is het verstandig regelmatig eens te gaan lopen of bijvoorbeeld de fiets te nemen. Op die manier zorg je er namelijk voor dat je lichaam meer calorieën gaat verbranden. Door daarnaast goede calorieën in te nemen (bijvoorbeeld uit groenten, fruit en volkoren producten) zorg je ervoor dat je lichaam de vetreserves aan zal spreken, waardoor je ook af zal vallen. Het voordeel van deze methode is dat je je vetpercentage kunt verlagen en op die manier dus blijvend gewicht zal verliezen; een voor vrouwen prachtige manier om af te vallen.

Comments { 0 }

Vetpercentage verlagen voor mannen

Mannen die hun vetpercentage willen verlagen wenden zich over het algemeen al snel tot het meer doen aan sport. Dat is op zich een uitstekende manier van afvallen, maar om op het ideale gewicht te komen is het daarnaast ook verstandig om na te denken over de voeding. Mannen mogen een vetpercentage van zo’n 15 tot 20% hebben, afhankelijk van de leeftijd. Dit is anders dan vrouwen. Wanneer je daar boven zit kun je je vetpercentage verlagen door als man bewuster calorieën in te nemen en natuurlijk ook meer te bewegen.

Gezond je vetpercentage verlagen

Mannen kunnen hun vetpercentage op een gezonde manier verlagen door meer te gaan bewegen en daarbij niet alleen aan de sportschool te denken. Door vaker een stukje te lopen of de fiets te pakken is het mogelijk ervoor te zorgen dat het lichaam de vetreserves aan zal spreken. Door daarnaast wat minder calorieën in te nemen valt dat proces verder te versnellen. Alleen op die manier heeft het sporten en bewegen ook daadwerkelijk zin. Zo kunnen mannen hun vetpercentage verlagen en ervoor zorgen dat ze op een gezond gewicht uit zullen komen, zonder overmatig veel in de sportschool te hoeven verblijven.

Comments { 0 }

Vetpercentage verlagen met voeding

Ons vetpercentage verlagen met voeding is goed mogelijk, maar het is daarbij wel van belang om na te denken over de methode en de eventuele gevolgen. Wanneer we de juiste voeding eten kunnen we ervoor zorgen dat we goede calorieën binnen krijgen. Zo is het verstandig om bijvoorbeeld veel groenten te eten en daarnaast zilvervliesrijst te consumeren. Deze producten bevatten calorieën die er voor zorgen dat je je vetpercentage kunt verlagen met voeding. Uiteraard is het van belang om verder gevarieerd te blijven eten, zelfs wanneer je een bepaalt dieet volgt.

Gezond je vetpercentage verlagen met voeding

Om gezond je vetpercentage te verlagen met voeding is het van belang om ervoor te zorgen dat je niet zomaar veel minder gaat eten. Het is op zich goed om wat minder calorieën tot je te nemen, maar wanneer je daarin doorslaat zal je spiermassa afnemen en ben je nog veel verder van huis. Zorg er dus voor dat je niet meer dan ongeveer 400 calorieën per dag minder dan normaal neemt. Zo kun je gezond je vetpercentage verlagen met voeding en zorg je er dus voor dat je op een verantwoordelijke manier kunt afvallen, om op je ideale gewicht te komen.

Comments { 0 }

De relatie tussen fitness en voeding

Dat fitness en voeding gerelateerd zijn aan elkaar is inmiddels iedereen wel duidelijk. Je kan nog zoveel sporten om je vetpercentage te verlagen maar als je niet gezond eet en dan ook nog teveel, zal je niet je doel bereiken. Op internet vond ik de website fitness-voeding.nl die gemaakt is door een fitness en voedingsdeskundige. Wat hij hij goed doet is jezelf de motivatie geven om je doel te bereiken. Dit aan de hand van voorbeelden en tips. Daarnaast heeft hij ook veel geschreven over trainingen, supplementen en voeding. Ook voor het verlagen van je vetpercentage kan je daar interessante artikelen vinden.

Wat ik zelf een leuk artikel vond was ‘wat moet je eten voor en na je training‘. Daar geeft hij aan dat het belangrijk is om voldoende te eten maar niet teveel en dat het nemen van eiwitten zowel voor als na de training zeer goed is om te doen. Zelf doe ik dit ook altijd omdat ik mijn spieren optimaal wil voorzien van de nodige eiwitten. In mijn geval kom in niet aan van eiwitten en kan ik deze probleemloos nemen. Groot voordeel is dat ik er voor mijn gevoel ook energie uit haal want tijdens de training heb ik minder ‘dode momenten’ waarbij ik zonder energie zit. Of dit alleen door de eiwitten komt heb ik zelf niet onderzocht. Wel combineer ik de eiwitten, net zoals daar geschreven is, met een stuk fruit voor de nodige complexe koolhydraten.

Een ander artikel wat goed is om te lezen is ‘hoe vind ik de motivatie om gewicht te verliezen‘. Als je het artikel leest krijg je handvaten aangereikt hoe je je doel kan bereiken maar ook hoe je daar de motivatie voor kan vinden. Dat laatste is iets wat je minder leest. Er wordt wel veel geschreven wat je moet doen, maar niet hoe je jezelf hiervoor kan motiveren. Sommige tips zijn wel erg lastig in de praktijk te brengen. Hij schrijft bijvoorbeeld dat je met mensen moet omgaan die om hun gezondheid denken. Dat is wel leuk bedacht maar het lijkt mij niet dat je je vrienden laat vallen omdat zij wel alles kunnen eten maar niet aankomen in gewicht. Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor wat je eet. Het kan een stimulans zijn als je vrienden ook gezond eten maar jij bent zelf degene die het ook moet doen.

 

 

Comments { 0 }

Vetpercentage verlagen met fitness

Je kunt je vetpercentage verlagen met fitness door meer te gaan sporten. Je vetpercentage zal omlaag gaan zodra je minder calorieën inneemt of aan de andere kant meer gaat sporten. Dat heeft te maken met het feit dat ons lichaam de calorieën gebruikt om te kunnen functioneren en deze verbrandt wanneer we ons bewegen. Door minder calorieën in te nemen zal het lichaam eerder onze reserves aanspreken. Aan de andere kant is het dus ook mogelijk om meer te gaan sporten en je vetpercentage te verlagen met fitness.

Gezond je vetpercentage verlagen

Om je vetpercentage te verlagen met fitness is het echter wel van belang om hier op een bewuste manier mee om te gaan. Wanneer je teveel gaat sporten of aan de andere kant te weinig calorieën binnenkrijgt loop je het risico dat je aan spiermassa zal verliezen. Je zal dan wel gewicht verliezen en dus afvallen, maar dat zal er op termijn toe leiden dat je weer net zo snel aan zal komen. Het is daarom beter om je vetpercentage te verlagen met fitness door wel meer te gaan sporten en te letten op het aantal calorieën dat je inneemt, maar niet zomaar minder te consumeren.

Vetpercentage verlagen en op je ideale gewicht komen

Je kunt je vetpercentage verlagen met fitness en ervoor zorgen dat je op je ideale gewicht komt, zonder dat je het risico loopt dat je snel weer aan zal komen. Je kunt dit doen door je vetpercentage te verlagen, in plaats van je spiermassa. Alleen op die manier zorg je er namelijk voor dat je spieren intact blijven, waardoor je lichaam nieuwe calorieën blijft verbranden. Zo kun je gezond je vetpercentage verlagen met fitness en er bovendien voor zorgen dat je op je ideale gewicht komt en kunt blijven.

Comments { 0 }

Vetpercentage verlagen goed voor je bloeddruk

Je vetpercentage verlagen heeft op het eerste gezicht misschien niet zoveel te maken met bloeddruk, maar daar zou je je aan de andere kant wel eens lelijk in kunnen vergissen. Het vetpercentage dat je hebt zegt wat over je gewicht en is daarmee een aardige indicator van je fysieke gezondheid. Mensen met veel overgewicht die hun vetpercentage verlagen doen dit over het algemeen om te zorgen voor een betere gezondheid en hebben wat dat betreft wat te winnen. Ook een afwijkende bloeddruk kan wijzen op een verminderde algehele gezondheid, waardoor veel tests over het algemeen zowel kijken naar het vetpercentage als de bloeddruk.

Vetpercentage en bloeddruk controleren

Mensen die hun vetpercentage verlagen doen dit vaak vanwege het feit dat ze een test hebben gedaan, waar uit is gekomen dat hun percentage te hoog is. Bij deze tests dienen we over het algemeen ook aan te geven wat onze bloeddruk is. Op die manier kan men zich een goed algemeen beeld vormen van onze lichamelijke gezondheid en kan er bijvoorbeeld een advies worden gegeven om te gaan afvallen. In dat geval kunnen we ons vetpercentage verlagen en aan de hand van onze bloeddruk zien of het op de lange termijn ook daadwerkelijk effect heeft.

Comments { 0 }