De relatie tussen fitness en voeding

Dat fitness en voeding gerelateerd zijn aan elkaar is inmiddels iedereen wel duidelijk. Je kan nog zoveel sporten om je vetpercentage te verlagen maar als je niet gezond eet en dan ook nog teveel, zal je niet je doel bereiken. Op internet vond ik de website fitness-voeding.nl die gemaakt is door een fitness en voedingsdeskundige. Wat hij hij goed doet is jezelf de motivatie geven om je doel te bereiken. Dit aan de hand van voorbeelden en tips. Daarnaast heeft hij ook veel geschreven over trainingen, supplementen en voeding. Ook voor het verlagen van je vetpercentage kan je daar interessante artikelen vinden.

Wat ik zelf een leuk artikel vond was ‘wat moet je eten voor en na je training‘. Daar geeft hij aan dat het belangrijk is om voldoende te eten maar niet teveel en dat het nemen van eiwitten zowel voor als na de training zeer goed is om te doen. Zelf doe ik dit ook altijd omdat ik mijn spieren optimaal wil voorzien van de nodige eiwitten. In mijn geval kom in niet aan van eiwitten en kan ik deze probleemloos nemen. Groot voordeel is dat ik er voor mijn gevoel ook energie uit haal want tijdens de training heb ik minder ‘dode momenten’ waarbij ik zonder energie zit. Of dit alleen door de eiwitten komt heb ik zelf niet onderzocht. Wel combineer ik de eiwitten, net zoals daar geschreven is, met een stuk fruit voor de nodige complexe koolhydraten.

Een ander artikel wat goed is om te lezen is ‘hoe vind ik de motivatie om gewicht te verliezen‘. Als je het artikel leest krijg je handvaten aangereikt hoe je je doel kan bereiken maar ook hoe je daar de motivatie voor kan vinden. Dat laatste is iets wat je minder leest. Er wordt wel veel geschreven wat je moet doen, maar niet hoe je jezelf hiervoor kan motiveren. Sommige tips zijn wel erg lastig in de praktijk te brengen. Hij schrijft bijvoorbeeld dat je met mensen moet omgaan die om hun gezondheid denken. Dat is wel leuk bedacht maar het lijkt mij niet dat je je vrienden laat vallen omdat zij wel alles kunnen eten maar niet aankomen in gewicht. Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor wat je eet. Het kan een stimulans zijn als je vrienden ook gezond eten maar jij bent zelf degene die het ook moet doen.